نامه‌ای به مناسبت روز جهانی دختر

Image

از روز جهانی دختر، که هر ساله در ۱۱ اکتبر گرامی‌داشت می‌شود، فرصتی است برای توجه به چالش‌ها و نابرابری‌هایی که دختران در سراسر جهان با آن روبرواند. این روز در سال ۲۰۱۲ توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شد.

دختران در بسیاری از جوامع به دلیل تبعیض‌های جنسیتی با محدودیت‌های فراوانی مواجه‌اند. آن‌ها قهرمانان بی‌صدای بسیاری از داستان‌ها هستند. با همت و اراده‌ی خود جهان را زیباتر می‌کنند. در روز جهانی دختر، فرصتی می‌یابیم تا به دختران قوی و باهوش دنیا افتخار کنیم. به مناسبت روز جهانی دختر، به همه‌ی دخترانی که با شجاعت و امید برای آینده‌ی بهتر تلاش می‌کنند، تبریک می‌گوییم. شما قدرت تغییر جهان را در دست دارید!

در بسیاری از کشورها، دختران هنوز با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستند. در افغانستان، دختران از حق دسترسی به آموزش محروم شده‌اند. این محرومیت‌ها نه تنها حقوق اساسی آن‌ها را نقض می‌کند، بلکه آینده‌ی آن‌ها و جامعه‌‌ی شان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

روز جهانی دختر فرصتی است تا به این مسایل توجه و برای ایجاد تغییرات مثبت تلاش کنیم. دختران، نماد زیبایی، قدرت و سرشار از هوش و عاطفه و مهربانی‌اند و آینده‌ی روشن در دستان‌شان است. بیایید به آن‌ها اعتماد و از آن‌ها حمایت کنیم. بیاید به مناسبت روز جهانی دختر برای دختران سرزمین خود تبریک بگوییم و برای آن‌ها بگوییم که دختران عزیز، شما آینده‌سازان این دنیا هستید. هر روز با ایمان به خود و توانایی‌های‌تان قدم بردارید و جهانی بهتر بسازید.

هر دختری با قلبی پر از رویا و ذهنی پر از امید به این دنیا آمده است. بیایید از آن‌ها حمایت کنیم تا به قله‌های موفقیت برسند و جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنند. بیایید به افتخار روز جهانی دختر، از تمام دخترانی که برای برابری و عدالت تلاش می‌کنند، سپاس‌گزاری کنیم. بیایید به دختران بگوییم که شما الهام‌بخش ما هستید و قدرتی بی‌پایان در دل خود دارید.

این پیام‌ها می‌توانند برای تقدیر و تشویق دختران و تاکید بر اهمیت نقش آن‌ها در جامعه استفاده شوند.

من هم در این یادداشتم، به مناسبت روز جهانی دختر، برای دختران کشورم می‌نویسم: روز دختر در کشورم، روزی است که به یاد دخترانی که با چالش‌های فراوان روبرواند، اختصاص داده شده است. این روز فرصتی است تا به دختران بگوییم که شما ارزش‌مند، قوی و شایسته‌ی بهترین‌ها هستید.

دختران عزیز کشورم، شما در سرزمینی زندگی می‌کنید که تاریخش پر از داستان‌های شجاعت و مقاومت است. شما نیز بخشی از این تاریخ هستید و هر بار که با امید به آینده نگاه می‌کنید، در حال نوشتن داستانی جدید از شجاعت و امید هستید.

شاید جامعه همیشه به شما نگفته باشد که چقدر ارزش‌مند هستید؛ اما بدانید که شما نه تنها برای خانواده و دوستان‌تان، بلکه برای کل جامعه‌ی افغانستان ارزش‌مند هستید. شما آینده‌سازان این کشورید و با هر قدمی که برمی‌دارید، به سوی آینده‌ی روشن‌تر حرکت می‌کنید.

در این روز، می‌خواهم به شما بگویم که هیچ‌چیزی نمی‌تواند جلو شما را بگیرد. شما قدرت تغییر را در دستان خود دارید. هر بار که کتابی را باز می‌کنید و چیزی جدید یاد می‌گیرید، هر بار که به دیگران کمک می‌کنید، در حال ساختن آینده‌ای بهتر برای خود و دیگران هستید.

دختران عزیز، شما تنها نیستید. شما شایسته‌ی بهترین‌ها هستید و برای حقوق‌تان مبارزه می‌کنید. به یاد داشته باشید که شما قوی‌تر از آن‌چه فکر می‌کنید هستید. هر چالشی که با آن روبرو می‌شوید، فرصتی برای رشد و پیشرفت شماست. هر بار که از مشکلات عبور می‌کنید، قوی‌تر و مقاوم‌تر می‌شوید.

در پایان، می‌خواهم به شما بگویم که شما بخشی از یک جامعه‌ی بزرگ‌تر هستید که به شما افتخار می‌کند. شما آینده‌ی افغانستان هستید و با هر قدمی که برمی‌دارید، به سوی آینده‌ی روشن‌تر حرکت می‌کنید. به خودتان ایمان داشته باشید و بدانید که می‌توانید هر آن‌چه می‌خواهید، به دست آورید.

روز دختر مبارک!

مریم امیری

Share via
Copy link