امپاورمنت به معنای توانمندسازی ذهنی و جسمی است. ما زندگی میکنیم؛ اما در امپاورمنت، هدف تنها زندگی کردن نیست، بلکه «زیبا زندگی کردن» نیز است. وقتی به صنف امپاورمنت میروم، حس جدیدی میگیرم. احساس میکنم در میان کتابهای قدرتمند هستم. شاید کتاب نخوانم؛ اما هر کلمهی اصلی کتابها در امپاورمنت هست.
من دختری هستم که فکرش به دنبال یادگیریِ علم و دانش است. از این طریق میخواهم صلح را به جامعهام بیاورم. حالا امپاورمنت را میآموزم تا توانمند شوم؛ نهتنها میخواهم خودم توانمند شوم، بلکه میخواهم همهی دختران افغانستانی توانمند شوند تا با هم به فردای روشن برسیم.
من در درسهای امپاورمنت، هفت اکشن (عمل) را خواندم که برایم توانمندی، کار تیمی، متحد شدن، ایمان و عشق را آموخت. اینها هرکدام عالمی از فلسفههای خود را دارند و من وارد اینها شدم. برای رویاهایم هدفهای درازمدت تعیین کردم و حالا رویشان کار میکنم. هدفهایی که از طریق شریک کردن دانستههایم در قالب پیامها و صداهای نوشتاری بوده است و گفتن تجربههایم از کارهای تیمی، به پیش میبرم. شاید فقط یک سال شده باشد که من در صنف امپاورمنت شرکت میکنم؛ اما برایم آموختههایی داشته است که انگار ده سال به جلو آمدهام و تجربه دارم. باور و عقایدی که من دارم، شاید دختر دیگری نداشته باشد، فهم و ارزش کارهای گروهی که من میدانم را شاید مادران و پدران ما نداشته باشند و هزاران نکتهی دیگر که تا هنوز ما به آنها بیتوجه بودهایم…
وقتی در درسهای امپاورمنت شرکت کردم، توانستم ۴۲ دختر را هم در عرصهی نویسندگی توانمند کنم و این افتخار بزرگی برای خودم است؛ چون میدانم وقتی ما دختران اینگونه به هم کمک کنیم و هنرهای خود را با دیگران شریک سازیم و آنها با ما، خیلی توانمند میشویم. آنقدر توانمند میشویم که میتوانیم به راحتی با صدای دخترانه و صلحآمیزمان حقمان را بگیریم.
امپاورمنت به من آموخته است که مثل یک مادر بیندیشم و عمل کنم. من نیز مثل یک مادر عمل نمودم؛ اول با خانوادهام ارتباط برقرار کردم، با گفتن کلماتی چون «جانم» و «عزیزم» و بعداً تیمی تشکیل دادم که در آن دختران وسعت گرفتند، کمکم زیاد شدند و حالا توانستهاند هرکدام نویسندهی زندگی خودشان باشند و صدایشان را مهم بدانند تا بتوانیم با هم رشد کنیم.
امپاورمنت برایم رشد کردن زیر یک سقف را نشان داد؛ یعنی قسمی بیان کرد که ما در گروهها با همدیگر کار کنیم تا خوب رشد کنیم. رشد کردن با همدلی و خیلی دخترانه، برایم خیلی زیباست. اینها همه دستاوردهای من از امپاورمنت است، چون به خواستههایم کمکم میرسم.
البته گروهی به خواستههایمان میرسیم، چون ما با هم ترکیب شدیم و یکی شدیم و حالا با همدیگر کمک میکنیم تا رشد بینظیری داشته باشیم. هر کسی میتواند گروه داشته باشد؛ مثلاً با دوستانتان یا اقوامتان گروه بسازید تا هنرهایتان را به همدیگر بیاموزید و با همدیگر رشد کنید. این بهترین راه پیشرفت در هر جامعه است؛ یعنی کار گروهی. ارزشی را که کار گروهی دارد، هیچیک از اشخاص شناختهشده از آن بیبهره نماندهاند.
برای ما دختران فقط راه تعلیم است و ما باید در این راه توانمند شویم؛ با شروع از یک حلقهی کوچک پنجنفره تا هزاران گروه. شدتِ امروز را شروع کن، فردا حتماً دستاوردی داری و نتیجه میگیری… چون هدفها یکی است و تلاشها بیدرنگ در پی علم؛ این است راه علم و دانش.
دیدگاهها (0)
ارسال دیدگاه